Du kanske menar att din Volvo redan har bra däck och att de förmodligen duger säsongen ut, men i ärlighetens namn, när kontrollerade du dem senast? Du känner väl till vilket mönsterdjup ett däck måste ha för att vara lagligt? Även om du tycker att däcken ser bra ut vid en första anblick, kan de var slitna bitvis. Är du dessutom medveten om att de har rullat på vägarna i några år är det förmodligen dags för ett byte till mera trafikdugliga däck.
Ett bra däcks egenskaper
Kör inte med undermåliga däck. Dels är det olagligt, men än värre, det kan vara direkt livsfarligt. Det finns kvalitetsdäck att köpa hos exempelvis Hankook däck som inte ruinerar dig. Som tidigare nämnts är mönsterdjupet viktigt. Slitna däck ökar risken för bland annat vattenplaning och punktering, men ger framförallt ett sämre väggrepp, vilket gör att du lättare förlorar kontrollen över bilen. Minsta tillåtna mönsterdjup för sommardäck är 1,6 mm. Vinterdäck måste ha minst 3 mm. När du köper nya däck är mönsterdjupet oftast 8-9 mm. Risker för vattenplaning motverkas effektivast med sommardäck som har V-mönster, då detta lättare tränger undan vattnet. Förutom däckets bromssträcka vid våtgrepp finns det även andra saker att ta hänsyn till när du väljer däck till din Volvo. En av dessa är rullmotståndet. Detta är helt avgörande för din bils bränsleförbrukning. Utöver dessa två bör du även tänka på däckets bullernivå. Sedan november 2012 ska däck vara märkta med nivåerna av dessa tre, något som kallas ”European Tyre Label.
Faran med billiga däck
Det finns en djungel av däckåterförsäljare på nätet och det kan vara klokt att köpa dina däck från en etablerad välrenommerad återförsäljare. Det finns nämligen däck som är rent livsfarliga att sätta under din bil. Först och främst bör du akta dig för piratkopierade däck, alltså däck som är andra än de utger sig för att vara. Det andra är däck med gummiblandningar som inte är avsedda för nordiska vägar. Om däcket är för billigt är det oftast inte bra.