Som vi alla bilälskare vet är den gamla hederliga Volvo 240 en utmärkt bil att ha som sin första, både innan, efter och under tiden man faktiskt tar sitt körkort. Men eftersom att denna bil i dagsläget är kultförklarad är det vanligare att man ser en splitterny Volvo på landsvägen när man talar om övningskörning med ovana förare!
Volvo 240 lanserades för första gången 1974 och tillverkades fram till 1983 och under denna tid lyckades bilen få hundratals, om inte tusentals, trogna följeslagare eller fans. Många som är uppväxta under denna tidsperiod känner bilen som en gammal barndomsvän eller har sitt första bilminne i en då splitterny Volvo 240 Kombi. Detta eftersom det var denna bil som kom att göra följande årtiondens Volvoproduktioner till Sveriges största producent av familjebiler. En annan orsak till Volvons storhet är även att den svenska sommarklassikern Vi hade i alla fall tur med vädret till större delen utspelas på vägarna i huvudrollsinnehavarnas lilla tidstypiska Volvo. En annan bragd man kan tillägna denna bilmodell är att den satte Sverige på kartan i USA där bilen kom att bli en symbol för elegans, god smak och klass. Idag är bilen snarare av kultstatus och en symbol för så väl nostalgi som körglädje. Sålunda har många av de barn från två-fyrtions födelseår idag köpt denna bil åt sig själva och sina barn att köra med och uppåt i landet är bilen fortfarande en relativt vanlig bil att se på vägarna: framförallt under tillställningar så som på Classic Car Week i Rättvik, Dalarna och på Stockholm Cruising i vår huvudstad.
Övningskörning
Idag är det många som fortfarande använder begagnade bilar att övningsköra i men på grund av två-fyrtions kultstatus är det snarare vanligare att man ser en ny modell med övningskörningsskylt rulla förbi på motorvägarna. Dock är det vanligaste sättet att man lånar en bil att övningsköra i innan man tar en intensivkurs för körkort i Stockholm eller någon annanstans i landet. Emellertid var Volvo 240 under slutet av 1990-talet och i 2000-talets början en vanlig bil att övningsköra i då en mängd nya Volvomodeller lanserades vilket gjorde att priset för en begagnad 240 sjönk till botten. Sålunda tyckte många att bilen passade alldeles utmärkt att använda i detta syfte då man trodde att bilen var på väg ur tiden och snart skulle försvinna från marknaden vilket gjorde att man inte vårdade bilen lika ömt som tidigare.
Bilar idag
När man talar med en verklig Volvofantast skulle denne nog tala om att de bilar som görs idag inte alls är lika tåliga som bilarna från 70- och 80-talet. Sedan skulle vederbörande förmodligen även påpeka att dagens bilar, och inte bara dagens Volvomodeller, är automatiserade och att själva glädjen och kunskapen att kunna meka med bilen själv i princip är borta. En likvärdig bilälskare skulle troligtvis hålla med. Sanningen skulle dock ligga någonstans mittemellan och att vid vissa fel och skador på bilen skulle kräva en mekanikers uppmärksamhet, samtidigt som andra mindre komplexa småfel enkelt går att tillgodose hemma i garaget.